
Bondebladet reduserer antall papirutgaver
Fra og med torsdag 7. august reduserer Bondebladet frekvensen fra 48 til 24 utgaver per år. Ut 2025 vil Bondebladet komme ut i partallsuker. Oppdatert medieplan ligger vedlagt.
Hver utgave av Bondebladet distribueres til 52.000 mottakere og har i snitt 112.000 lesere ifølge lesertallsundersøkelsen Forbruker & Media Q1 2025 fra Kantar. Sidevisningene til Bondebladet har mer enn doblet seg siden 2023 og Bondebladet har store ambisjoner om videre vekst når antall utgaver på papir nå halveres.
I Agrianalyse Omnibus-undersøkelse mot aktive gårdbrukere fra 2024 fortalte 80 % av de spurte at Bondebladet oppdaterer dem om hva som skjer i landbruket. I samme undersøkelse fremgår det også at det er god lesning av Bondebladet blant de unge. 65 % av respondentene under 29 år leser Bondebladet jevnlig og i aldersgruppen 30-44 år er det hele 76 %.


Vi har stor tro på at omleggingen av papiravisen og en økt digital satsing vil bety at både leserne og annonsørene får et bedre og viktigere totalprodukt. For mange lesere har Bondebladet hatt en fast plass på kjøkkenbordet eller gårdskontoret og blir lest gjennom uken. Papiravisen skal fortsatt ivareta leserne som ikke bruker oss digitalt og gi informasjon om det viktigste som har skjedd i landbruket, rammevilkår og relevant politikk, samt viktig informasjon fra organisasjonene.
Digitalt skal leserne i enda større grad få løpende nyheter fra landbruket, inspireres, få kunnskap og nytte for den nye bonden. Videre skal vi legge til rette for deling og debatt.
Papiravisen er og vil fortsatt være en viktig kanal for mange annonsører. Annonser i papiravisen har dokumentert god effekt. Erfaringen fra andre aviser og magasiner som har redusert frekvens har vært en økt oppmerksomhet i hver utgave når leseren får bedre tid til å lese. I tillegg vil vi også kunne gi bedre et tilbud til dere som annonsører på våre digitale flater - knyttet til vår voksende digitale trafikk.
Bakgrunnen for omleggingen er todelt. Vi ønsker å møte lesernes endrede vaner. Stadig flere leser nå aviser digitalt og også Bondebladet har hatt en kraftig digital vekst det siste året. Videre er det knyttet til en kraftig kostnadsvekst knyttet til trykk, transport og distribusjon. For å fortsatt kunne tilby lesere og annonsører et godt produkt reduserer vi varekostnadene for å fortsatt kunne investere videre i innholdet.
For deg som annonsør betyr dette:
Papiravisen kommer ut annenhver uke, og vi tror på økt oppmerksomhet for deg som annonsør i hver utgave.
Vi fokuserer mer på nettavisen for å få enda mer trafikk inn hit.
Vi frigjør kapasitet til å jobbe mer med native, video, SoMe, magasiner, rådgivning mm. Her samarbeider vi tett med Amedia Innholdsbyrå som jevnlig vinner internasjonale priser for sitt gode arbeid for norske annonsører.
Vi skal fortsatt tilby våre annonsører en unik mulighet til å profilere seg i alle våre kanaler.
Utgivelsesplan 2025 med bestillingsfrist
Spørsmål & svar
Når vil det skje?
Overgangen skjer fra 1. august 2025.
Hvilke uker vil avisen komme ut?
Fremover vil avisen utkomme i partallsuker i 2025. Du finner komplett oversikt ovenfor.
Hva betyr dette for deg som annonsør?
Når vi vokser digitalt, får du som annonsør flere måter å nå ut til publikum på. I tillegg til papirannonsene, som nå får lengre levetid, kan flere vise frem sitt innhold på bondebladet.no og våre andre nettsider. På våre nettsider kan du vise frem ditt innhold gjennom eksempelvis innholdsmarkedsføring og video.
Hvorfor velger dere å gi ut færre papirutgaver?
Bondebladet er i dag landbrukets viktigste avis. Dette er en posisjon vi vil ivareta. Kutt i frekvens er en omstilling for framtiden. Vi har hatt en betydelig vekst digitalt, og lesernes medievaner endrer seg raskt. For å møte dette, og samtidig redusere de økende kostnadene til trykk og distribusjon, kutter vi frekvens fra ukentlig til annenhver uke.
Er dette først og fremst et kostnadskutt?
Nei, dette handler ikke bare om å spare – det er først og fremst et smart grep for framtida. Det har blitt mye dyrere å trykke og sende ut avisa, og i stedet for å kutte i innhold, velger vi å bruke mer ressurser på god journalistikk og å utvikle digitale løsninger. På den måten kan vi gi leserne våre mer relevant stoff oftere, og sørge for at Bondebladet står sterkt også i årene som kommer.
Betyr dette at papiravisen forsvinner?
Nei. Papiravisen vil fortsatt komme ut annenhver uke og spille en viktig rolle for lesere som foretrekker papir, og for annonsører som ønsker høy oppmerksomhet i et redaksjonelt sterkt produkt.
Hvordan kan jeg følge med digitalt?
Besøk bondebladet.no, last ned appen vår og følg oss på Facebook. Da får du de viktigste sakene rett i lomma – der du er.
Mister ikke eldre lesere nå en viktig kanal?
Papiravisen består nettopp for å ivareta dem som foretrekker å lese på den måten. Samtidig ønsker vi å gjøre det digitale tilbudet vårt enda bedre, og hjelpe flere med å komme i gang digitalt. Det skal være enkelt å finne fram og følge med – uansett om du er vant til å lese på mobil, pc eller papir.
Mister jeg viktig innhold nå som avisen kommer sjeldnere?
Nei, tvert imot. Nyheter og aktualitetsstoff kommer hyppigere på bondebladet.no, som vi nå satser enda sterkere på. Du vil få tilgang til oppdateringer, fagstoff og debatt hver dag – ikke bare en gang i uka. Mer informasjon om pålogging og våre apper finnes her. På denne siden har vi også laget veiledere som hjelper deg å ta i bruk våre digitale tjenester. Ønsker du bistand til å logge deg på digitalt eller laste ned appen så kan du ta kontakt med oss på kundesenteret.
Kommer Bondebladet til å bli en nettavis med kun lettstoff og kjappe nyheter?
Papiravisen består nettopp for å ivareta dem som foretrekker å lese på den måten. Samtidig ønsker vi å gjøre det digitale tilbudet vårt enda bedre, og hjelpe flere med å komme i gang digitalt. Det skal være enkelt å finne fram og følge med – uansett om du er vant til å lese på mobil, pc eller papir.
Hva hvis jeg ikke liker å lese digitalt og liker papir fordi da er nyhetsstoffet prioritert for meg.
Du kan fortsatt lese papiravisen som tidligere. I tillegg kan vi anbefale eAvisen som er vår digitale utgave av papiravisen. Den kan du lese når det passer, der du er. eAvisen finner du her.
Hva synes organisasjonene som står bak Bondebladet om denne endringen?
Norges Bondelag, TINE, Nortura, Felleskjøpet Agri og FKRA, Gartnerhallen, Landkreditt og Hoff er alle organisasjoner som er med på å finansiere utgivelsen av Bondebladet. De er opptatt av at Bondebladet skal levere god og viktig journalistikk også i fremtiden. Et grep for å sikre det er å redusere antall papirutgaver for å investere mer i et sterkere digitalt produkt.
Vil dere fortsatt ha saker fra hele landet?
Ja. Bondebladet skal fortsatt dekke landbruket bredt og grundig, både nasjonalt og regionalt. Våre journalister er tett på næringa – og digital publisering gir oss bedre mulighet til å følge opp saker fra hele landet raskere og oftere.
Hva skjer med abonnementet mitt?
Dersom du har papirabonnement, vil du fortsatt få Bondebladet hjem annenhver uke. Du har i tillegg full tilgang til alt digitalt innhold.
Blir det lavere pris på abonnementet mitt nå som det blir færre utgaver?
Nei, prisen blir den samme. Selv om vi gir ut færre papirutgaver, investerer vi mer i journalistikken og i å gi deg et bedre digitalt tilbud. Det betyr mer løpende oppdatering, bedre tjenester og enklere tilgang til innhold – uansett hvor du er. Målet er at du skal få mer igjen for abonnementet ditt, ikke mindre.
Hvem skal jeg ta kontakt med for å få mer informasjon?
Vårt kundesenter kan gi deg mer informasjon om du tar kontakt på 32 27 70 93 eller kundeservice@bondebladet.no. Du kan sende også sende en e-post til ansvarlig redaktør, iver.gamme@bondebladet.no.
Fakta om Bondebladet
- Medlemsblad for Norges Bondelag og syv andre samvirkeorganisasjoner (TINE, Nortura, Felleskjøpet Agri, Felleskjøpet Rogaland Agder, Gartnerhallen, Landkreditt og Hoff)
- Etablert: 1974
- Utgiver: Tun Media AS
- Målgruppe: Norske bønder og alle som jobber med eller er opptatt av landbruk og norsk matproduksjon